Het positieve effect van slaapmuziek op je slaapritme

slaapmuziek

GESCHREVEN DOOR: Valerie Haesendonckx

 

Muziek doet iets met een mens. Sommige muziek lijkt wel geschreven om jou en je gezin in de juiste sfeer te brengen tijdens een leuke roadtrip. Andere liedjes doen je net melancholisch uit het raam staren terwijl enkele levensvragen door je gedachten dwalen. Andersom steek jij ook afhankelijk van je gemoedstoestand andere muziek in je oren. Maar wij zijn natuurlijk geïnteresseerd in een andere vraag: wat is het effect van slaapmuziek? 

Voel jij muziek ook zo goed aan? Dan ben je zeker niet de enige. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat verschillende muziekgenres je lichaam en geest – elk op hun manier – beïnvloeden. Zo bestaat er een onderscheid tussen slaapmuziek die rust brengt en muziek waarvan je net energie krijgt. 

 

Schaapjes tellen op de beat?

Val je maar moeilijk in slaap? Probeer in je bed dan eens naar langzame muziek, met een stabiel ritme, te luisteren. Zo kom je op een heel natuurlijke manier tot rust. Deze slaapmuziek vertraagt namelijk je hersengolven, ademhaling en hartslag. Bovendien doet de muziek de waardes van het stresshormoon cortisol dalen, waardoor je je meteen ontspannen voelt en dus als een blok in slaap valt.

Kies ook voor muziek met rustgevende tonen. Deze zorgen ervoor dat je hersenen dopamine aanmaken, het zogenaamde gelukshormoon. En dat helpt je op verschillende vlakken:

Lukt het nog steeds niet om – ondanks slaapmuziek – in slaap te vallen? Of merk je dat je ’s nachts veel ligt te woelen? Dan heb je wellicht meer nodig dan een slaapliedje. Wacht bij aanhoudende slaapproblemen niet te lang om je matras eens te evalueren. Een nieuwe matras die helemaal bij jouw lichaam en slaapgewoontes past, lost je problemen dan misschien op.

 

Extra tip om slaapmuziek te kiezen

Volgens onderzoek van de Amerikaanse Sleep Foundation luister je bij het slapengaan best naar nummers die je al goed kent. Als je de songtekst en de melodie van een nummer nog nooit eerder gehoord hebt, beginnen je hersenen veel harder te werken, waardoor je net alert en wakker wordt. Het omgekeerde effect van wat je ’s avonds wilt bereiken dus.

 

Een kopje muziek in de ochtend

Begint jouw dag pas echt na je eerste tas koffie? Dan schort er misschien iets aan je manier van wakker worden … Zelfs je oude vertrouwde wekker kan al meteen voor een valse start zorgen. Sommige standaard wekkergeluiden sleuren je behoorlijk gewelddadig uit je dromen. Laat je daarom eens wekken door een liedje dat je dag rustig op gang trekt.       

Om je muzikale wekker optimaal z’n werk te laten doen, spring je niet meteen uit bed wanneer hij afgaat. Een ochtendlijke playlist – waarbij je nog eventjes rustig naar muziek blijft luisteren – heeft een gunstiger effect. Zo krijgt je brein de kans om al wat warm te draaien en te beseffen dat het bijna tijd is om op te staan.

Vind je niet de juiste liedjes om ’s ochtends mee wakker te worden? Gebruik dan gerust de Sleep Design Wake Up playlist. Onze slaapadviseurs stelden deze lijst speciaal samen om jou een geslaagde ochtend én dag te bezorgen. 

 

Wil je graag professioneel advies over slaapcomfort? Spring dan eens binnen in een van onze drie winkels. Of contacteer ons met je vraag.