Veelgestelde vragen

Ik heb een vraag over:

Mijn bed

Een compleet bed, en daarmee bedoelen we een boxspring met bijpassende matras en een hoofdbord, kost bij ons gemiddeld €2800. We hebben duurdere, maar ook goedkopere versies.

Veel hangt af van wat je zelf belangrijk vindt. Wil je een vlakke of verstelbare boxspring? Met een hoofdbord, maar misschien ook een voetbord? Nachtkastjes erbij? Een bekleding die de look heeft van linnen, maar toch afwasbaar is? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Al deze keuzes gaan samen de prijs van je bed bepalen. Zijn wij de goedkoopste beddenfabrikant op de markt? Nee, zeker niet, maar dat is ook niet onze ambitie. We willen bedden maken van topkwaliteit met de beste materialen die we kunnen vinden, waar je ’s avonds met veel plezier in kruipt en ’s morgens uitgeslapen in wakker wordt.

Het is heel normaal dat je de eerste week niet helemaal top slaapt. Je lichaam is gewoon geraakt aan je oude, versleten matras. Op een splinternieuw exemplaar slapen vergt enige aanpassing.

Uit onderzoek is gebleken dat een aanpassingsperiode van 4-6 weken niet abnormaal is. Kan je na deze periode echt de slaap niet vatten, neem dan zeker contact met ons op.

We nodigen je dan het liefst uit in onze winkel in Lommel, Waar we samen gericht op zoek gaan naar de beste oplossing. We analyseren grondig de huidige samenstelling en bekijken hoe we tot de ideale comfortlaag kunnen komen.

In veel gevallen is de hardheid van de matras niet optimaal, dit kunnen we aanpassen door een andere comfortlaag aan te brengen.

Doen we dit gratis? Nee dat is niet mogelijk, kies je een duurder exemplaar, betaal je het verschil bij, kies je in dezelfde prijscategorie rekenen we 95 euro aan per ligplaats. Dit om slechts een deel van de kosten van ophalen, vermaken en terugbrengen te dekken.

Wees gerust, een snelle berekening leert ons dat minder dan 0.5% van de verkochte matrassen achteraf vermaakt dient te worden.

 

Mijn matras

Ja hoor,  elke matras neemt de vormen van het lichaam aan. Dit is een volkomen normaal verschijnsel dat contourvorming wordt genoemd.  Dit is vooral te wijten aan de grote hoeveelheid climavezel, wol of zijde die voorzien wordt onder de tijk om vocht op te vangen en snel te doen verdampen. Door het gewicht van je lichaam, wordt die laag ingedrukt, gaan de materialen settelen en krijg je een lichte kuilvorming.

Het is zelfs zo dat de matras tot 15% aan hoogte of hardheid kan verliezen. Pas als er sprake is van een groter verlies aan hoogte of hardheid, spreken we over kuilvorming.

Als je aan ons vraagt wat het beste is voor je eigen ergonomie en slaapcomfort? Twee aparte matrassen, geen twijfel over mogelijk. Iedereen is anders, dus de kans is best groot dat je een ander comfort wenst dan je partner. Een verschillend comfort verwerken in een grote matras is, technisch, mogelijk. We weten echter uit ervaring dat het problemen geeft op lange termijn.

Maar er zijn een paar aandachtspunten. Als je als koppel vaak samen in het midden van het bed slaapt, kan je beter een grote matras nemen. Niet omdat je anders in de gevreesde spleet terechtkomt, want daar zijn oplossingen voor, maar 95% van de matrassen die wij aanbieden zijn pocketverenmatrassen. De veren in die matrassen worden rondom beschermd door een schuimlaag. Waar de twee matrassen tegen elkaar komen heb je dus geen pocketveren en lig je op het schuim en dat wordt als onaangenaam ervaren.

 

 

Ja, het is echt aan te raden om je matras elk seizoen te draaien (van hoofd naar voet) en te keren (de onderkant naar boven brengen).

Op deze manier wordt elke zone een paar maanden belast en een paar maanden ontlast. Hierdoor verleng je niet alleen de levensduur van je matras, maar kan je ook langer van je gekozen slaapcomfort genieten.

Onze matrassen hebben een behoorlijk gewicht. Deze omdraaien is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hebben we een tijdje geleden geïnvesteerd in een borduurmachine die onze matrassen voorziet van stevige handvaten om de klus eenvoudiger te klaren.

Nee, zeker niet. De ondersteuning van je lichaam moet komen van je matras en boxspring. Een topdekmatras zorgt voor extra comfort, maar niet noodzakelijk voor meer ondersteuning. Integendeel zelfs. Wij raden het in specifieke gevallen zelfs helemaal af.

Wees ook altijd op je hoede voor boxspringsets waar topdekmatrassen standaard worden aangeboden. In vele gevallen is de matras die onder topdekmatras zit, van mindere kwaliteit, maar daar kom je pas na een paar jaar achter.

Mijn bedtextiel

De kwaliteit van een katoenen weefsel hangt in belangrijke mate af van de hoeveelheid draden die per vierkante inch zijn gebruikt, de zogenaamde threadcount, afgekort tot TC.

Hoe hoger het getal van de TC, hoe fijner de garens, dichter het weefsel en hoe hoger de kwaliteit van uw dekbedovertrek.

De meeste van onze dekbedovertrekken hebben een TC van 220 en zijn daarmee van hoge kwaliteit.

Het beddengoed van SOGNOBLU heeft echter een threadcount van 600 en steekt met hoofd en schouders boven de anderen uit. Het is uitermate zacht, soepel en aangenaam om onder te slapen.

Ja natuurlijk, we hebben een heel uitgebreide collectie bedlinnen.

Je kan bij ons terecht voor kussens, dekbedden, matrasbeschermers, hoeslakens, lakens en dekbedovertrekken.

De collectie kussens, dekbedden en matrasbeschermers verdelen we onder onze eigen ‘Sleep Design’ naam. Zo hebben we in de loop van de jaren een eigen collectie kunnen samenstellen met enkel die producten waarvan we weten dat onze klanten er tevreden van zijn.

Onze huisleverancier wat betreft hoeslakens is Vandyck. Wij verdelen de Jersey Supreme hoeslakens in alle maten en kleuren in al onze winkels.

De uitgebreide collectie dekbedovertrekken bevat een selectie van De Witte Lietaer, Flamant, Sogno Blu, Vandyck, Yellow en HnL.

 

Varia

De levering is inbegrepen in de prijs voor zover we zonder hulpmiddelen (lift of andere) uw slaapkamer kunnen bereiken op het eerste verdiep.
Onze bedden en matrassen zijn groot en zwaar. Wij vinden het belangrijk dat onze werknemers op een veilige en verantwoorde manier deze zware stukken tot in de slaapkamer krijgen.
Vanaf de tweede verdieping is een lift dan ook noodzakelijk. De kosten van een lift of andere hulpmiddelen zijn ten laste van de klant.

Wanneer je een Sleep Design boxspring (bestaande uit boxen, hoofdbord en/of voetbord), bodem, nachtkastje en/of matras koopt, geven we je de volgende waarborg tegen verborgen gebreken.

1. Het Sleep Design Garantielabel biedt een garantie van 5 jaar degressief (behalve op punten 4, 5 en 6).

2. Deze garantie gaat in op de dag van levering en betreft alle verborgen fabricagefouten en defecte materialen.

3. Ons degressief stelsel werkt als volgt:
Tijdens het eerste jaar na leverdatum: volledige vergoeding (100%) van alle kosten van herstel, vervanging en vervoer.
Binnen 2 jaar na leverdatum: 80% vergoeding
Binnen 3 jaar na leverdatum: 60% vergoeding
Binnen 4 jaar na leverdatum: 40% vergoeding
Binnen 5 jaar na leverdatum: 20% vergoeding
Na 5 jaar is de garantie op uw product verlopen.

4. Op alle bodems (lattenbodems, spiraalbodems en boxsprings) geldt een garantie van 2 jaar op alle mechanische en houten delen, op motoren en bedieningen (uitgesloten van garantie zijn stekkers, batterijen en kabels).

5. Sleep Design biedt 2 jaar garantie op tijk en doorstikkingsmaterialen in de bekleding. (uitgesloten van garantie zijn ritssluitingen)

6. Je kan geen aanspraak maken op onze garantieregeling door en voor:
Onoordeelkundig gebruik van het artikel
Beschadiging met opzet of grote onachtzaamheid
Van buitenaf komend onheil (blikseminslag, natuurrampen, etc)
Slijtage of verkleuring van bekledingstijken en garens
Urine-, bloedvlekken of andere zichtbare bevuilingen
Het gebruik van de matras of bodem in een onvoldoende verluchte of vochtige ruimte waardoor schimmelvorming ontstaat
Het gebruik van de matras op een niet aangepaste of versleten of slecht geplaatste bodem

De matras kan na verloop van tijd tot 15% aan hoogte en tot 20% aan stevigeheid verliezen. Door gebruik kunnen doorstikkingsmaterialen in de matrasbekleding tot 65% van hun aanvangsdikte blijvend worden samengedrukt. Vanzelfsprekend vallen deze normale evoluties niet onder de garantie.

7. Als jouw matras of bodem vervangen of hersteld moet worden, wordt de garantieperiode niet verlengd.

Heb je vragen, dan kan je terecht in onze winkels of via mail op info@sleep-design.be

Je nieuwe bed of matras wordt voor jou op maat gemaakt in ons atelier. Je kan het dus niet meteen meenemen.

De levertijd van een boxspring, matras of lattenbodem ligt ergens tussen de 4 en de 6 weken voor standaardafmetingen. Voor afwijkende maten kan de levertijd oplopen tot 8 weken.

Wij hebben onze buffervoorraad in grondstoffen (hout, pocketveren, schuim, tijk, …) drastisch opgetrokken waardoor we op dit moment geen hinder ondervinden van de langere levertijden van onze leveranciers omwille van corona.

Heb je nog veel werk voor de boeg en weet je niet precies wanneer de kamer klaar gaat zijn, dan kan je ook werken met een uitgestelde levering. Je geeft dan zelf een seintje op het moment dat de kamer af is.

De openingsuren variëren per winkel.

Lommel

Maandag gesloten

Dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag open van 10u tot 18u.

Zondag: 13u tot 18u

Genk 

Maandag en dinsdag gesloten

Woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag: 10u tot 18u

Zondag: 13u tot 18u

Sint-Truiden 

Maandag en dinsdag gesloten

Woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag: 10u tot 18u.

Zondag: 13u tot 18u.

Putte

Maandag, dinsdag en zondag gesloten*

Woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag: 10u tot 18u.

* Elke eerste zondag van de maand geopend van 13u tot 18u.

Je mag opnieuw langskomen in onze winkels wanneer het jou het best uitkomt.

Wil je in alle rust op zoek gaan naar de juiste matras of bed, dan kan je nog altijd best een afspraak boeken. Zo vermijd je lange wachttijden.

U kan via de website per winkel een afspraak boeken. Je kan best doorklikken naar de contactpagina. Onder de openingsuren van de verschillende winkels staat ‘maak een afspraak’. Daar vindt u de nog beschikbare uren per dag.

Lukt dit niet, dan kan je ons bellen op 011 55 37 11 of mailen op info@sleep-design.be.

Onze winkels in Lommel, Genk en Sint-Truiden zijn open op zondag van 13u tot 18u. De winkel in Putte is op zondag gesloten, behalve op de eerste zondag van de maand (open van 13u-18u).

Een uitzondering op deze regel zijn Feestdagen. Dan zijn we altijd gesloten.

Heeft u vragen over uw bestelling dan kan u best contact opnemen met onze collega’s Linda en Marita van de administratie.

Je kan bij hen terecht met vragen over je factuur, leveringstermijn, etc

Zij zijn telefonisch te bereiken op het nummer 011 55 37 11 van maandag tot donderdag van 8u45 tot 17u en op vrijdag van 8u45 tot 15u.

 

 

Het belangrijkste is dat je je bed niet meteen mooi opmaakt. Gedurende de nacht neemt je matras vocht en warmte op. Het is belangrijk dat je bed ’s morgens deze warmte kan afgeven en het overtollige vocht kan laten verdampen. Best dus je raam ’s morgens 20 minuten openzetten, je dekbed vanachter leggen en je bed laten afkoelen. Ideaal is om je bed gedurende de rest van de dag open te laten liggen. Het raam mag gerust dicht.

Je bedlinnen kan je best iedere week of tenminste om de twee weken wassen op 60°. Op die manier krijgt huisstofmijt minder kans.

De meeste bedden (boxsprings) kan je met een vochtige, zachte doek afnemen. Twijfel je of de bekleding van je bed bestand is tegen vocht, neem dan zeker contact met ons op en dan zoeken we het voor jou uit.

Let op: bedden in leatherlook verdragen nooit vocht. Deze bedden kan je best enkel met een swiffer afnemen.